Iako se do sada nebrojeno puta, što na sednicama skupština stambenih zajednica, što na sastancima u naselju koji su inicirali zagovornici postavljanja rampi na saobraćajnice naselja, pretvaranje saobraćajnica iz dvosmernih u jednosmerne, a na kojima se uglavnom niko ili jako mali broj istih pojavljivao kako bi bili upoznati sa navedenom problematikom, u nastavku će biti izloženo po stavkama zašto isto nije moguće sprovesti na terenu.
Zašto nije moguće postaviti rampe na saobraćajnicama u naselju?
Tehnički i projektni razlozi
Uvođenje rampi na saobraćajnicama u naselju dolazi sa nizom tehničkih i projektnih izazova. Prvo, postavljanje rampi zahteva detaljno planiranje kako bi se osiguralo da infrastruktura može da izdrži dodatno opterećenje. Drugo, povratne informacije od inženjera saobraćaja sugerišu da rampe mogu izazvati probleme u odvijanju saobraćaja, posebno za vozila hitne pomoći, vatrogasaca i drugih komunalnih službi. Na kraju, usklađivanje sa postojećim projektom.
Počevši od samog starta, izdati Lokacijski uslovi, na osnovu kojih je kasnije izdata Građevinska dozvola za KP 10362/3 izričito navode: „Pravila za ograđivanje – Nije dozvoljeno ograđivanje građevinske parcele.“
U navedenom slučaju, moralo bi se ići na izmenu lokacijskih uslova i izmenu građevinske dozvole, što iziskuje određene troškove.
Postojećim projektom, sve saobraćajnice, kao i deo duž zapadne strane zgrade F su definisani kao požarni putevi te nije moguće raditi zatvaranje niti postavljanje bilo kakvih prepreka duž i ka prilazima požarnih puteva.
Dodatno se postavlja pitanje parking mesta iza zgrade F (sever), koja su na zajedničkoj parceli, a koja bi ostala otvorena za parkiranje vozila van naselja, imajući u vidu da se saobraćajnica od TK Centra do F zgrade vodi kao posebna parcela na kojoj nismo suvlasnici i nemamo mogućnost bilo kakvog upravljanja istom.
Troškovi i održavanje
Sve i da je moguće izvršiti zatvaranje naselja rampama uz ispunjenost gore navedenih uslova, tu su i visoki troškovi instalacije i održavanja rampi.
Da bi se rampe postavile, potrebna je nabavka, montaža i instalacija 10 rampi.
Rampe bi morale biti postavljene na sledećim lokacijama:
2 rampe na ulazu u naselje (zapadna strana kod lamele C1 i G1),
2 rampe sa strane interne saobraćajnice (kod lamele C3 i D3),
2 rampe sa strane interne saobraćajnice (kod lamele D3 i E3),
2 rampe na ulazu u naselje iz Zadužbinske ulice,
2 rampe kod pešačkog prelaza (kod lamele F3).
Da bi se izvršila instalacija rampi i sprovela veza do TK Centra, potrebno je:
Izvršiti sečenje asfalta,
Dizanje behaton ploča na trotoarima i platoima,
Izvršiti iskop duž asfalta i trotoara kuda bi se položili kablovi celom dužinom za svih 10 rampi,
dovođenje strujnih kablova do rampi,
povezivanje struje na električna brojila sve 4 garaže,
razvlačenje potrebne infrastrukture (mrežni i strujni kablovi) za postavljanje kamera za videonadzor rampama,
nabavka i montaža kamera i snimača za dodatni videonadzor.
Sve ovo znači raskopavanje celog naselja, a na kraju bušiti i ploču garaže CDE, s obzirom na to da nije moguće vršiti provlačenje kablova postojećim bužirima, što znači i poništavanje garancije na hidro izolaciju CDE garaže koja iznosi 10 godina, odakle bi se povezivanje izvršilo na glavno čvorište telekomunikacionih signala.
Sve navedeno, pored troška finansijskih sredstava za nabavku rampi bi predstavljalo veliki izdatak, posebno imajući u vidu vraćanje u prvobitno stanje, odnosno asfaltiranje svih saobraćajnica kuda je išao iskop, vraćanje behatona na trotoarima i platoima.
Još jedan veliki izdatak predstavljao bi angažovanje minimum 2 dodatne pozicije u ljudstvu obezbeđenja (2 čoveka x dve smene = 4 osobe), kojima bi zaduženje bilo isključivo monitoring rampi. Navedene 2 pozicije obezbeđenja morale bi da koordinišu svih 10 rampi, otvaranje istih u slučaju da neka od rampi prestane sa radom, hitno propuštanje, odnosno otvaranje rampi vozilima hitne pomoći, policije, vatrogasaca, komunalnih službi, dodatno administriranje i zadržavanja na rampama dostavnih vozila npr. sa nameštajem, tehnikom, dostava hrane i slično ka stanarima, zatim dostavnih vozila snabdevača lokala u naselju, što bi tokom provere najave takvih slučajeva rezultiralo pravljenjem zastoja i gužvi na rampama. Na sve to, postavlja se pitanje da li je moguće da dve osobe kvalitetno sprovode nadzor na svih 10 rampi naselja.
Pored navedenih troškova, dodatni trošak predstavljala bi obaveza povezivanja svih 10 rampi na dizel agregate naselja kako bi u slučaju nestanka struje dizel agregati preuzeli napajanje rampi u cilju nesmetanog rada i blokade ulaska i stvaranja gužvi prilikom nestanka struje. Takođe, rampe bi morale biti povezane na protivpožarne sistema naselja preko PP centrala svih objekata u naselju, kako bi se u slučaju požara rampe automatski otvorile. Za sve navedeno morali bi se izraditi projekti, što takođe stvara dodatne troškove.
Tu su dodatno i troškovi redovnog održavanja rampi, kao i troškovi nakon isteka garancije, a u slučaju kvara bilo koje od rampi, kada se iste moraju u što kraćem periodu osposobiti za rad.
Zaključak je da, iako rampe u teoriji mogu pružiti određeni nivo kontrole ulaska u naselje, postoji veliki broj faktora koji ih čine nemogućim za postavljanje na saobraćajnicama. Tehnički, bezbednosni i finansijski razlozi prevazilaze potencijalne koristi, što je i navedeno u obrazloženjima iznad.
Zašto nije moguće pretvaranje dvosmernih saobraćajnica u jednosmerne?
Razlozi i izazovi
Kada se govori o uređenju saobraćaja u naselju, često se postavlja pitanje zašto se dvosmerne saobraćajnice ne mogu jednostavno pretvoriti u jednosmerne. Iako na prvi pogled to može delovati kao jednostavno rešenje, postoje brojni razlozi zbog kojih takva promena nije uvek moguća.
Prvo, takva promena može značajno poremetiti svakodnevnu rutinu stanovnika, otežavajući pristup naselju, garažama itd. Takođe, i povećanja dužine putovanja za stanovnike, što dodatno doprinosi i nervozi vozača.
Drugo, jednosmerne ulice mogu izazvati povećanje brzine vozila, jer vozači često osećaju manje ograničenja u jednosmernim pravcima. Ovo može dovesti do povećanog rizika od nezgoda, posebno u područjima gde se kreću pešaci i deca, a imajući u vidu parkove i igrališta za decu u naselju.
Povećanje saobraćajnog opterećenja
Pretvaranjem dvosmernih saobraćajnica u jednosmerne može doći do povećanja saobraćajnog opterećenja na alternativnim rutama. To može stvoriti gužve i zagušenja na ulicama koje nisu dizajnirane za primanje dodatnog saobraćaja, što može dovesti do smanjenja protoka i efikasnosti saobraćaja. Ovo posebno imajući u vidu da je druga interna saobraćajnica koja se prostire od TK Centra do zgrade F izdvojena kao posebna parcela nad kojom nemamo mogućnost upravljanja.
Tehnički i projektni razlozi
Održan je sastanak sa saobraćajnim inženjerom koji je radio projekat saobraćajnica u naselju.
Saobraćajnica koja se prostire od C1/G1 lamela do F3 lamele je projektom definisana kao interna sa pristupnim delovima.
Sve i da je izvodljivo, ne samo da bi novi projekat bio preskup, već ne bismo dobili saglasnost na Projekat zaštite od požara s obzirom na projektovano i izvedeno stanje i požarne pristupne puteve definisane postojećim projektom, pa bi to eventualno vuklo i dodatne troškove regulacije projekta zaštite od požara, niti se u projektu jednosmernih saobraćajnica mogu ucrtati parking mesta o kojima se godinama priča.
Dalje, sve i da je izvodljiv proces koji se traži radi dobijanja legalnih parking mesta duž cele saobraćajnice, ponovo je upitna bezbednost imajući u vidu preglednost s obzirom na to da su sa obe strane saobraćajnice dva parka i igrališta za decu, a ono što pojedini stanari naselja predlažu da bi se mogla dobiti parking mesta duž cele saobraćajnice pretvarajući saobraćajnicu u jednosmernu, apsolutno je neizvodljivo. Dobilo bi se maksimalno 10 parking mesta ali je i ta brojka upitna.
Zašto?
Sve i da se krene u proces pretvaranja u jednosmernu, zakonski nije izvodljivo, a ni projektom moguće postaviti, odnosno obeležiti parking mesta na sledećim pozicijama:
5 metara od raskrsnice (obe strane), a duž saobraćajnice ih imamo 8,
5 metara pre pešačkog prelaza u smeru kretanja, a duž saobraćajnice ih imamo 6,
preko puta postojećih bočnih parking mesta (sa obe strane saobraćajnice imamo ih kod C1, D1, E1, H3, F2/F3, H3/H4) kao i dela saobraćajnice za ulazak/izlazak iz CDE garaže,
morale bi se zatvoriti i regulisati poprečne pristupne saobraćajnice ka parkingu između C-D, D-E, što nije izvodljivo jer su u pitanju požarni putevi,
stvarali bi se čepovi na saobraćajnici od TK centra do F zgrade čija je jedna traka već nepropisno zauzeta što bi takođe prilično zakomplikovalo ulaz/izlaz parkinga poreske uprave, garažu poreske uprave, garažu zgrade F i garažu zgrade A.
Comments